Sähköpyörät viedään kauppiaiden käsistä, ja näin keväällä monia kiinnostaa leveärenkainen fatbike. Mitä kannattaa ottaa huomioon ennen kuin ostaa sähköavusteisen ”fättärin” omaksi?

Muutama vuosi sitten alkanut fatbike-innostus ei osoita laantumisen merkkejä, sillä nyt leveärenkaisia pyöriä hankitaan sähköavusteisina versioina. Moni on vuokrannut sellaisen laskettelukeskuksessa tai retkeilyalueella ja innostunut, sanoo sähköpyöräkauppias Tomi Kotiranta. Hänen perustamansa Onnipyörä myy, vuokraa ja huoltaa sähköpyöriä Turussa, Lappeenrannassa ja Helsingissä.

Hauska retkikokemus ja fättärin rouhea ulkonäkö saavat monet haaveilemaan omasta pyörästä. Tomi Kotiranta kuitenkin suosittelee harkitsemaan hankintaa huolella.
— Monen ensimmäinen kokemus sähköpyörästä on vuokratusta fatbikesta, ja siitä tulee ajatus, että ”fätti” on ainut oikea sähköpyörä. Se ei täällä etelässä ole käyttöpyöränä kuitenkaan välttämättä järkevin valinta, hän sanoo.
Fatbikella on mukava ajaa pehmeässä maastossa kuten hiekassa, lumessa ja mudassa. Jos pyöräänsä aikoo käyttää vapaa-ajalla sellaisissa kohteissa, on ”fättäri” hyvä valinta. Jos sähköpyörällä aikoo taittaa esimerkiksi työmatkoja, kannattaa harkita kapearenkaisempaa vaihtoehtoa, Tomi Kotiranta sanoo.
— ”Fätillä” ajaminen on hauskaa puuhaa, mutta ainoaksi pyöräksi sitä ei ehkä kannata ostaa. Maasturi tai trekking-pyörä on monikäyttöisempi.

Oman käyttötarpeen miettimisen lisäksi sähköpyöräkauppias suosittelee vierailua liikkeessä.
— Paikan päällä mieli usein muuttuu. Sähköpyörä on kuitenkin tuhansien eurojen sijoitus. On tärkeää nähdä se livenä ja koeajaa ennen ostopäätöstä.

Sähköavusteisuus tuo turvaa

Päätyypä maastossa ajamaan fatbikella tai maastopyörällä, on sähköavusteisuuden merkitys iso. Jyrkät mäet kevenevät, ja pitkällekin lenkille uskaltaa lähteä, kun tietää saavansa apuja.
— Kun on ollut pari tuntia maastossa ja jalat ovat hapoilla, onnettomuusriski kasvaa. Sähköavusteisuuden myötä voi tehdä pidempiä lenkkejä turvallisesti. Kroppa toimii, eikä mene hapoille, kun voi itse säätää, paljonko tarvitsee apuja. Maastoreittien väliset siirtymät on myös kiva vetää sähköllä, Tomi Kotiranta kuvailee.

Sähköpyörien valikoima on laaja. Fatbiken ja kapearenkaisen maantiepyörän väliltä löytyy monenlaisia vaihtoehtoja: on maastureita, hybridejä ja trekking- eli retkipyöriä, citypyöriä, tavarankuljetuspyöriä. Lapsillekin on omia malleja, jotka sopivat noin 8-vuotiaalle ja sitä isommalle polkijalle.

Sähköpyörien hinnat lähtevät noin 2000 eurosta. Onnipyörä myy eniten vähän yli 3000 euron hintaisia pyöriä.
— Hintaerot tulevat komponenteista: vaihteistosta, jarruista, jousituksesta. 2000 eurolla saa perusmoottorilla varustetun ns. citypyörän, jossa pieni akku on tarakalla. Kalliimmissa pyörissä on isot, 700-wattiset akut ja isot moottorit, jotka vääntävät enemmän.
Huippukomponenteilla varustettu, täysjousitettu maastopyörä saattaa kustantaa 10 000 euroa.

Akun voi ladata ainakin tuhat kertaa

Kalliista pyörästä kannattaa tietysti pitää hyvää huolta. Uudelle sähköpyörälle tehdään 200-400 ajokilometrin kohdalla ensihuolto.
— Moottorinvalmistajat edellyttävät sitä, jotta takuu säilyy. Siinä käydään läpi, että kaikki komponentit ovat pysyneet paikoillaan. On suotavaa, että huolto tehdään merkkiliikkeessä. Jos on jotain takuunalaisia korjauksia, ne on silloin selkeä hoitaa, Tomi Kotiranta sanoo. Kausihuoltoa hän suosittelee 1500-2000 kilometrin välein tai vähintään vuosittain. Se on mekaanisen puolen huoltoa, jonka käsistään kätevä voi halutessaan tehdä itsekin. Hommat ovat samat kuin sähköttömissäkin pyörissä eli huolletaan ketjut, rattaat ja vaihteisto.

Sähköavusteisen pyörän moottorille tai akulle ei saa itse tehdä mitään. Jos ongelmia niiden kanssa tulee, pyörä viedään liikkeeseen huoltoon.
— Niihin laitetaan diagnostiikkapiuhat kiinni, aivan niin kuin autoillekin. Päivitykset käydään läpi. Sitä ei pysty tekemään kotona.

Kun sähköpyörästä pitää huolta, siitä on iloa vielä seuraavallekin sukupolvelle, Tomi Kotiranta lupaa.
— Moni epäilee sähköautojen tapaan, että kestääköhän akku, ja onko uusi akku kauhean kallis. Sähköpyörissä käytetään laatuakkuja, ja niille luvataan pääsääntöisesti 1000 lataussykliä. Jos akkua käyttää ohjeiden mukaan, niin puhutaan ainakin useasta kymmenestä tuhannesta kilometristä, että akku pysyy oikein hyvänä. Kun akkua lataa talvellakin, vaikkei pyörää käytä, tuo se akulle lisää elinvuosia.