Lumessa leikkiminen ja ulkoilu ovat tärkeä osa suomalaista talvea. Sukupolvesta toiseen meitä ovat kiidättäneet samanlaiset pulkat ja potkukelkat, ja ne valmistetaan edelleen suomalaisissa perheyrityksissä.

Kuka ei ole koskaan laskenut alas mäkeä Orthexin punaisella tai sinisellä muovipulkalla? Tekee mieli väittää, ettei kovin moni, sillä suomalaisen klassikkopulkan valmistus alkoi jo vuonna 1966. Viime vuonna Orthex luopui lumilelutuotteistaan. Ne osti erilaisia muovituotteita tekevä Wiitta Oy.
— Wiitta on vuonna 1972 perustettu perheyritys, joka toimii Heinolan Hevossaaressa. Tehtaallamme järvenrannalla työskentelee kolmattakymmentä wiittalaista, ja teemme mitä erilaisempia muovituotteita kolmessa vuorossa, toimitusjohtaja Wille Viittanen kertoo.

Wiitta valmistaa esimerkiksi liha- ja leipomolaatikoita, rakennusteollisuuden komponentteja, koteloita ja varusteita sähkö- ja elektroniikkateollisuuden asiakkaille sekä erilaisia kuluttajatuotteita. Ja nyt siis myös lumileluja.
— Kaupat Orthexin kanssa tehtiin kesällä, ja sen jälkeen alkoi kova työ monella saralla: tuotteelle piti keksiä nimi ja sen brändi piti suunnitella, teräsmuotteihin piti teettää uudet logot ja koeajaa tuotteet. Kun ensimmäiset tuotteet oli saatu koneista ulos, ne lähetettiin ulkopuoliseen testilaboratorioon, jossa niiden mekaaninen ja kemiallinen turvallisuus testattiin eurooppalaisen lelustandardin vaatimusten mukaisesti.

Vaikka valmistaja vaihtui, eivät suomalaiset jääneet tänäkään talvena ilman suosikkipulkkaansa. Kaupoissa on vielä ollut myynnissä Orthexin tekemiä pulkkia, mutta Heinolassakin ehdittiin tehdä jo yhtä pulkkamallia ja liukuria. Klassikkoahkio on malliltaan ja materiaaliltaan samanlainen kuin Orthexin ikoninen tuote. Värejä on luvassa lisää.
— Muut tuotteet ovat parhaillaan koeajovaiheeessa, ja ne lähtevät pian testeihin, joten ne ovat saatavilla ensi lumilla. The Pulkka by Wiitta -tuoteryhmä koostuu kaikkiaan 12 erilaisesta lelusta: pulkkia ja liukureita useampi malli, pari lapiota, lasten lumikola ja minisukset.

Miten muovista sitten syntyy tehtaassa pulkka? Raaka-aine tulee sinne ryyneinä.
— Prosessissamme muoviryynit sulatetaan sähkövastusten ja kitkaenergian avulla, sulamuovimassa ruiskutetaan metallimuottiin, ja siellä tuote jäähdytetään muotoonsa. Tyypillinen jaksoaika eli aika, minkä tuo prosessi vaatii, vaihtelee tuotteen mukaan 30-90 sekunnin välillä. Kun tuote poistetaan robotin avulla muotista, sille voidaan tehdä erilaisia kokoonpano-, koristelu- ja pakkaustyövaiheita. Pulkkien tapauksessa tuotteeseen kiinnitetään varustepussi ja se pakataan kuormalavalle.

Kun perheyrityksessä alettiin harkita kauppaa Orthexin kanssa, lapsuusmuistot palasivat wiittalaisten mieleen.
— Orthexin klassinen ahkiomalli on varmasti yksi niistä, joihin meillä useimmilla on omakohtainen takapuolituntuma. Kun tästä alettiin keskustella sisäisesti, niin ei meidän tarvinnut asiaa kovin pitkään pohtia. Näihin tuotteisiin liittyy paljon hyviä muistoja, kun on ulkoiltu kavereiden kanssa pulkkamäessä ja palattu kotiin posket punaisina, Wille Viittanen sanoo.

Potkukelkka tulee Kouran kylästä

Vielä kauemmin kuin Orthexin pulkilla on Suomen talvesta nautittu Eslan potkurin jalaksilla ja kyydissä. E.S. Lahtinen Oy perustettiin vuonna 1928, ja vuodesta 1933 sen päätuote on ollut kaikkien suomalaisten tunnistama puinen potkukelkka. Kelkat valmistuvat Seinäjoella Kouran kylässä pääosin suomalaisesta raaka-aineesta, Pirjetta Plucinska Eslalta kertoo.

Esla on edelleen perheyritys.
— Nyt omistus on neljännessä ja viidennessäkin polvessa. Toimitusjohtaja Mika Lahtinen ja minä olemme neljättä sukupolvea. Tällä hetkellä Esla valmistaa puisia, teräksisiä ja alumiinisia potkukelkkoja, potkupyöriä ja -lautoja sekä rollaattoreita. Potkukelkkauutuutena meillä on Esla-Adventure kelkka, joka koiravarusteineen on koirareen ja potkukelkan välimuoto. Se on kovasti tykätty uutuus.

Perinteinen potkukelkka on saanut rinnalleen modernisti muotoillun Kickspark-mallin. Edelleen suosituin kelkkamalli on kuitenkin T6, eli aikuisten klassinen potkukelkka, joka vuosien saatossa on pysynyt miltei ennallaan.
— Suurin muutos kymmenien vuosien takaiseen on se, että kaikki potkukelkat ovat nykyisin kokoontaittuvia. Se helpottaa sekä kuljetusta että säilytystä. Myös maalit ovat nykyään ekologisempia, ja jousiteräksestä valmistetut jalakset lyhempiä helpomman kuljetuksen takaamiseksi.

Kelkkojen koko- ja värivalikoimakin ovat laajentuneet. Klassikkokelkkaan mieltyneet voivat ostaa sellaisen myös puisena keinutuolina tai metallisena koristeversiona, joka sopii ulkoroihun alustaksi tai vaikka kukkatelineeksi.

Monet kulkupelit ovat viime vuosina sähköistyneet. Voisiko potkukelkkakin olla sähköavusteinen?
— Meillä on pyörälliseen potkupyörään ollut jo pitkään kehityksessä sähköavusteisia protoja, ja kyllä se vielä tulevina vuosina markkinoille tulee. Kysyntää on!
Kouran kylästä lähtee vuosittain noin 15 000 potkukelkkaa Suomeen ja maailmalle. Eslan verkkokaupasta voi tilata potkurin suoraan kotiovelleen.
— Vientiin alkaa mennä jo enemmän kelkkoja kuin kotimaan myyntiin. Erityisesti Pohjois-Amerikassa potkukelkkailu on nyt uutta ja trendikästä, vaikka sinnekin olemme vuosikausia jo toimittaneet, Pirjetta Plucinska sanoo.

Potkukelkkailu sopii itsestäänselvästi kaikenikäisille, mutta vieläkö aikuinenkin uskaltaisi lähteä pulkkamäkeen?
— Paras laskupaikka mielestäni on mukavan laakea mäki, jossa on vähän uutta lunta, jolloin se pöllyää kasvoille. Kun laskee muutaman kerran ja nousee reippaasti aina ylös, niin saa kyllä mukavaa liikuntaa, Wille Viittanen lupaa ja suosittelee kaikkia tutustumaan Suomen Ladun ja Tukesin laatimaan Pulkkamäkietikettiin.

Lue lisää:

esla.fi
wiitta.fi

Pulkkamäkietiketti
https://www.suomenlatu.fi/media/vaikuta/vaikuta-tiedostot/pulkkamakietiketti-a2-2019.pdf